Man kan altid blive klogere på god kommunikation. Det gælder både sin egen og andres. Forhåbentlig er det det, der sker for dig på denne blog. Her er den røde tråd er kommunikation, og selvom emnerne er meget forskellige, er omdrejningspunkterne organisationers kommunikation og deres ønsker om at bryde i gennem med dagsordner og egne vigtige emner. Både til hverdag og med egentlige langstrakte kampagner.
Forhåbentlig kan du nikke genkendende til en del af de emner, som bloggen løbende behandler – hvad enten det er om sociale medier, public relation eller om gode råd i forbindelse med kampagner.
Det er ambitionen med bloggen at skrive forholdsvis kort og klart om de problematikker, de fleste kommunikatører og organisationer står med i 2021. Og dermed gøre dig og andre klogere på kommunikation.
Om det lykkes er op til dig at vurdere. Har du travlt? Så gå til blogindlæg her.
Hvad er god kommunikation?
Et grundlæggende spørgsmål om kommunikation må være: Hvornår er den egentlig god? Umiddelbart er det måske simpelt, men når man dykker lidt ned i spørgmålet melder kompleksiteten sig.
Som rettesnor har jeg fem punkter som al kommunikation gerne skal leve op til. God kommunikations er:
1: Let at forstå
Albert Einstein sagde: Hvis du ikke kan forklare det simpelt, har du ikke forstået det godt nok. Og det var jo sikkert nemt for ham at sige. Ikke desto mindre er der noget om snakken.
Eller i hvert fald det modsatte: Det er nemt at komme til at kommunikere svært forståeligt, hvis ikke man selv forstår sit budskab.
Med andre ord: Når kommunikation er god, er der som regel nogle, der har strammet sig an for at gøre det nemt at forstå.
2. Utvetydig
Klar kommunikation er bedst. Så forstår vi det, og vi har noget at forholde os til. Og måske noget at være uenige i og med. Så snart kommunikation bliver en ulden omgang, mister vi interessen. I bund og grund fordi kommunikation bliver reduceret til støj.
Derfor: Vær tydelig og utvetydig.
3: Korrekt (sand)
God kommunikation er korrekt, og måske oven i købet sand.
At stille sandhed som et kriterie for god kommunikation er dog en lille smule farligt, da det er et større filosofisk problem, i hvilket omfang sandhed eksisterer.
Derfor nøjes vi med korrekt. Vores kommunikation skal korrelere med noget, vi kan være enige om er korrekt.
4; Fyldestgørende
En af de største trusler mod god kommunikation og en af de største årsager til ‘fake news’ og forvirring er manglende informationer.
Hvis der mangler noget af historien, eller hvis fakta ikke nævnes (i rette sammenhæng), så blive kommunikationen skævvredet.
Så informér fyldestgørende med din kommunikation – eller informér om det, som du ikke kan få med. Altså, at billedet måske er mere kompliceret end som så, eller end det du kommunikerer.
5: Modtagerrettet
At være modtagerettet er kongen af kommunikation. Bum.
Kend din målgruppe og kommunikér til dem med det, der interesserer DEM. Simpelt, men den dødssynd som de fleste organisationer og kommunikationsafdelinger laver alt for ofte.
God kommunikation går på tværs
Der er mange facetter i at kommunikere, men det er vigtigt at huske, at kommunikation går på tværs: På tværs af kanaler (sociale medier, omnibus-aviser, netartikler, etc) af vores roller (medarbejder, kunde, studerende, forældre, badmintontræner, etc) og på tværs af holdninger (politisk, mode, madvalg, etc).
Og det er svært at fange det hele, og ikke mindst kommunikere det godt, klart og effektivt.
Derfor skal vi øve og og blive klogere. Og måske er der inspiration at hente for dig her på denne blog om kommunikaktion.
Nyeste indlæg:
- Prioritér nu at dele ud af jeres gode fortællinger, kære folkeskoler!
- Sådan bruger du LinkedIn ved konferencer og faglige events
- Optimér din LinkedIn-profil
- Gode råd til din kampagne
- Kildekritk i kampen mod fake news
- Kommunikatørens små tips til Iphone
- Omtale for den lille organisation
- Alle elsker lagkage … diagrammer!
- 12 tips og tricks til LinkedIn
- Kom i medierne som forsker
- Sådan kan du komme i medierne