
En blog om god kommunikation
Man kan altid blive klogere på god kommunikation. Det gælder både sin egen og andres. Forhåbentlig er det det, der sker for dig på denne blog. Her er den røde tråd er kommunikation, og selvom emnerne er meget forskellige, er omdrejningspunkterne organisationers kommunikation og deres ønsker om at bryde i gennem med dagsordner og egne vigtige emner. Både til hverdag og med egentlige langstrakte kampagner.
Forhåbentlig kan du nikke genkendende til en del af de emner, som bloggen løbende behandler – hvad enten det er om sociale medier, public relation eller om gode råd i forbindelse med kampagner.
Det er ambitionen med bloggen at skrive forholdsvis kort og klart om de problematikker, de fleste kommunikatører og organisationer står med i 2021. Og dermed gøre dig og andre klogere på kommunikation.
Om det lykkes er op til dig at vurdere.
Har du travlt? Så gå til blogindlæg her.
Hvad er god kommunikation?
Et grundlæggende spørgsmål om kommunikation må være: Hvornår er den egentlig god? Umiddelbart er det måske simpelt, men når man dykker lidt ned i spørgmålet melder kompleksiteten sig.
Som rettesnor har jeg fem punkter som al kommunikation gerne skal leve op til. God kommunikations er:
1: Let at forstå
Albert Einstein sagde: Hvis du ikke kan forklare det simpelt, har du ikke forstået det godt nok. Og det var jo sikkert nemt for ham at sige. Ikke desto mindre er der noget om snakken.
Eller i hvert fald det modsatte: Det er nemt at komme til at kommunikere svært forståeligt, hvis ikke man selv forstår sit budskab.
Med andre ord: Når kommunikation er god, er der som regel nogle, der har strammet sig an for at gøre det nemt at forstå.
2. Utvetydig
Klar kommunikation er bedst. Så forstår vi det, og vi har noget at forholde os til. Og måske noget at være uenige i og med. Så snart kommunikation bliver en ulden omgang, mister vi interessen. I bund og grund fordi kommunikation bliver reduceret til støj.
Derfor: Vær tydelig og utvetydig.
3: Korrekt (sand)
God kommunikation er korrekt, og måske oven i købet sand.
At stille sandhed som et kriterie for god kommunikation er dog en lille smule farligt, da det er et større filosofisk problem, i hvilket omfang sandhed eksisterer.
Derfor nøjes vi med korrekt. Vores kommunikation skal korrelere med noget, vi kan være enige om er korrekt.
4; Fyldestgørende
En af de største trusler mod god kommunikation og en af de største årsager til ‘fake news’ og forvirring er manglende informationer.
Hvis der mangler noget af historien, eller hvis fakta ikke nævnes (i rette sammenhæng), så blive kommunikationen skævvredet.
Så informér fyldestgørende med din kommunikation – eller informér om det, som du ikke kan få med. Altså, at billedet måske er mere kompliceret end som så, eller end det du kommunikerer.
5: Modtagerrettet
At være modtagerettet er kongen af kommunikation. Bum.
Kend din målgruppe og kommunikér til dem med det, der interesserer DEM. Simpelt, men den dødssynd som de fleste organisationer og kommunikationsafdelinger laver alt for ofte.
God kommunikation går på tværs
Der er mange facetter i at kommunikere, men det er vigtigt at huske, at kommunikation går på tværs: På tværs af kanaler (sociale medier, omnibus-aviser, netartikler, etc) af vores roller (medarbejder, kunde, studerende, forældre, badmintontræner, etc) og på tværs af holdninger (politisk, mode, madvalg, etc).
Og det er svært at fange det hele, og ikke mindst kommunikere det godt, klart og effektivt.
Derfor skal vi øve og og blive klogere. Og måske er der inspiration at hente for dig her på denne blog om kommunikaktion.

Kursus for iværksættere i branding
Et kursus for iværksættere er til dig, der har den gode idé, og måske er du allerede godt i gang med at få den ud til verden. Du mangler dog at verden opdager den, tager den til sig, skriver om den og hungrer efter at investere i den. Med andre ord har du hårdt brug […]

Kursus i PR, omtale og indflydelse for den lille organisation
Dette kursus for i PR, omtale og indflydelse er for dig der sidder med kommunikation for en lille organisation eller SMV. Muligvis er du allerede godt i gang med at få kommunikeret på hjemmeside og sociale medier, men mangler gennemslagskraft. Heldigvis er der en række konkrete arbejdsmetoder og strategier til at løfte sin og organisationens […]

Kursus for skoleledere i branding
Som skoleleder er det en bunden opgave, at ‘brande’ sin skole. Men tiden er knap, og du skal have mest mulig ud af de timer, som du lægger i at fortælle om din skole som uddannelsesinstitution og ikke mindst arbejdsplads. At sætte sin skole på medie-landkortet handler nemlig i lige så høj grad om at […]

Kursus for at få lederteamet godt i gang med LinkedIn
Som leder i 2023 er det en del af jobbet også at kommunikere om den organisation, man er en del af. Det er med andre ord en bunden opgave, at ‘brande’ sin arbejdsplads fra sin priviligerede position. Men tiden er knap for alle, og du skal have mest mulig ud af de timer, som du […]

Prioritér nu at dele ud af jeres gode fortællinger, kære folkeskoler!
En af de ting, vi kan lære af TV2’s dokumentar ‘Flugten til privatskolen’ er, at folkeskoler generelt skal være bedre til at fortælle om sig selv. Som skoleleder i 2022 er det OGSÅ i din jobbeskrivelse at tiltrække og fastholde elever, samt at vise, diskutere og fremhæve resultater, problemstillinger og ikke mindst løsninger for netop […]

Sådan bruger du LinkedIn ved konferencer og faglige events
Det er en god idé at bruge Linkedin til at udvide og styrke dit faglige netværk, når du er til konferencer og andre faglige begivenheder. Hvis du forbereder dig grundigt, kan din fysiske tilstedeværelse blandt fagfæller nemlig konverteres til stærkere og mere værdifulde relationer efterfølgende. Den overordnede strategi for at bruge LinkedIn til dette falder […]

Optimér din LinkedIn-profil
LinkedIn buldrer frem, og hvis du i 2021 ikke har en LinkedIn-profil endnu, er du enten Facebooks grundlægger Mark Zuckerberg eller har alle de job og netværksmuligheder du nogensinde får brug for. Da du nok ikke kan nikke genkendende til hverken den ene eller anden beskrivelse, er du givetvis på LinkedIn med en profil. Og […]

Gode råd til din kampagne i 2022
Alle organisationer kæmper konstant om opmærksomheden. Og nogle gange skal der sættes ekstra tryk på organisationens kommunikation med en egentlig kampagne for at trænge igennem med kernebudskaberne. Her er 15 gode råd til din organisations næste kampagne i 2021. Du skal starte i god tid, kende din målgruppe og sætte dig konkrete mål. Sådan lyder […]

Kildekritik i kampen mod ‘fake news’ og fejlinformation
Kildekritik og faktatjek er de seneste år nærmest blevet en folkesport. Heldigvis. For internettet, dagblade og ikke mindst sociale medier er desværre ofte ofre for – og ofte årsag til – ‘fake news’ og fejlinformation. I dette indlæg gennemgås en række tommelfingerregler, der giver dig mulighed for at sortere i den informations-overflod det moderne menneske […]
Politisk nytårsquiz 2020 | Ekspertudgaven
Det her er en politisk nytårsquiz til dig, der nørder politik. Her er spørgsmålene lidt sværere, og du får mulighed for at trække på den viden om politik, som det har taget år at samle. Der er 25 spørgsmål til dansk politik i 2020 eller med relation til begivenheder og kampagner i 2020. Der tildeles […]
Kommunikatørens små tips til Iphone
En Iphone er (næsten) alt hvad man har brug for som kommunikatør. Vores bedste ven i lommeform kan det allermeste, som man har brug for for at kommunikere effektivt med resten af verden. Og selvom man ikke er superbruger, er der en række tips og trick med Iphonen (ja, jeg har aldrig haft android), som […]
Omtale for den lille organisation
Du skal skære fra i dine kanaler og fokusere på din målgruppe, hvis du vil ramme medier og beslutningstagere på den mest effektive måde. Det gælder især, når du sidder med PR-arbejdet i en lille organisation uden et stort budget i ryggen. For selvom organisationen er lille, er ambitionerne om at påvirker dagsordenen sikkert store. […]