Optimér din LinkedIn-profil

Optimér din LinkedIn-profil

LinkedIn buldrer frem, og hvis du i 2021 ikke har en LinkedIn-profil endnu, er du enten Facebooks grundlægger Mark Zuckerberg eller har alle de job og netværksmuligheder du nogensinde får brug for.

Da du nok ikke kan nikke genkendende til hverken den ene eller anden beskrivelse, er du givetvis på LinkedIn med en profil. Og det er ikke så tosset.

Den professionelle netværk har nemlig mere end 700 millioner brugere world wide, og er blevet en kæmpe spiller som socialt netværk.

Spørgsmålet er nu blot om du udnytter din LinkedIn-profil og tilstedværelse godt nok? Hvad enten du skal bruge LinkedIn til at søsætte kampagner for din nuværende arbejdsplads eller pleje netværket, er det måske tid til at kigge efter.

Heldigvis er det for de fleste af os en sjældenhed at skifte job eller branche, men hvis der noget 2020 har lært os, så er det at intet er sikkert, og arbejdsmarkedet er uforudsigeligt.

Derfor er der god grund til at optimere på din LinkedIn profil indimellem – også selvom du ikke ‘er på udkig efter nyt udfordringer’ (som det hedder på LinkedIn-lingo)

Nuvel.

Tid er en knap resurse, og derfor kommer her fem hurtige (nogenlunde ihvertfald) indsatser du kan gøre for at få en bedre profil på LinkedIn:

1: Opdatér dit profilfoto

Ligner du dig selv på fotoet? Og er det seriøst og professionelt? Vi behøver ikke alle sammen ligne hinanden i skjorte og slips, men dine feriefotos fra Lanzarote, hvor svigerfar skåler i baggrunden signalerer (måske) ikke den slags seriøsitet, du gerne vil kendes for.

Vær kritisk omkring dit foto. Det betyder nemlig noget. Få eventuelt nettets feedback på dit profilfoto (Se punkt 9 i det her tips-&-tricks-indlæg)

2: Brug tid på ‘Om’-feltet

Det er super vigtigt, hvad du skriver om dig selv her. Din profil på LinkedIn er et langt stykke hen ad vejen et udvidet CV. Men i ‘Om’-feltet er det din egen virkelighedsopfattelse, der kommer til udtryk.

Det lyder måske lidt tåget … men altså: Muligvis afspejler dine ansættelser eller din uddannelse ikke rigtigt hvem du er som person, eller hvad du faktisk er rigtig god til? Det skal lyse ud af dit ‘Om’-felt. Forhåbentlig er noget af det du er rigtig god til også noget du (kliché-alarm) brænder for!

Du skal desuden gøre dig klart, hvem din målgruppe er og skrive til dem. Forestil dig den person, som skal hive dig til jobsamtale. Mand? Kvinde? Ung? Gammel? Humoristisk? Tør? Altvidende? Nørd?

Øvelsen kan give dig input til din tone i din tekst.

3:  Brug ‘Fremhævet’ sektionen

Det er særdeles effektfuldt at dele ud af nogle af de ting (produkter, artikler, events, etc.) som man har været involveret i. Derfor skal du virkelig udnytte ‘Fremhævet’-sektionen. Her kan du dele links, fotos, artikler, dokumenter, præsentationer, etc.

Det er rigtig meget ‘Show it, don´t tell it’ – og det virker super godt. Især på LinkedIn, hvor en studentermedhjælperstilling hurtigt kan blæses op til Chief Brand Consecutive Ground Manager President (hvis det altså overhovedet findes).

Den sektion er et nemt og effektivt sted at gøre sin profil rigere.

4: Sæt ord på alle dine job og erfaringer

I det egentlig CV på LinkedIn er det nemt hurtigt at liste op hvor og hvornår man var i x, y og z firma, styrelse, kommune, butik og så videre. Men giv dig tid til at beskrive lidt mere.

På den måde får en potentiel arbejdsgiver meget mere indsigt i dig som medarbejder. Hvad fremhæver du? Var du glad for jobbet? Hvorfor?

Alle arbejdsgivere ved, at du ikke bliver hos dem, indtil du går på pension. Men det er helt ok, så længe det stråler ud af din profil, at du tilfører en arbejdsplads værdi. Og det gør du oftest, hvis du er glad og interesseret i dit arbejde. Vis det!

5: Bed om et par anbefalinger

Nej, det er ikke sjovt at bede nogen om noget, men anbefalinger fra diverse tidligere kollegaer, chefer eller samarbejdspartnere er guld værd på din LinkedIn-profil.

Du kan også forsøge dig med at anbefale folk selv. På den måde er du så at sige til stede på flere profiler på LinkedIn, da du jo er nævnt på de andres profiler. Yes! Giving is the new taking!

Den korte version

Dette er den korte version af, hvordan man hurtigt optimere sin LinkedIn-profil. Meget er valgt fra af den simple årsag, at mange slet ikke kommer i gang, hvis listen er for lang.

Men hvis du er nået hertil, er du allerede godt på vej!

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *